Pil geri dönüşümü: Bosch, Avrupa’nın ilk tam otomatik pil deşarj tesisini geliştirdi
- Yerel pil geri dönüşümü ve hammaddelerin geri kazanımı, Avrupa döngüsel ekonomisinin gelişimi için değerli yapı taşları olacaktır.
Almanya – Gittikçe daha fazla elektrikli otomobil yollara çıkıyor. Bosch, 2030 yılına kadar Avrupa’da yeni tescil edilen binek otomobillerin yaklaşık yüzde 70’inin elektrikli otomobiller olacağını iddia ediyor. Bu da pillere olan talebi ve içerdikleri lityum, kobalt ve nikel gibi ham maddelerin geri dönüşümünü artırıyor. Bosch bu amaçla özel makineler, ekipmanlar ve yazılımlar geliştirmiştir. Bosch Cluster şirketi Bosch Rexroth, REMONDIS’in Bosch Cluster TSR Recycling ve Rhenus Automotive ortak girişimi olan Battery Lifecycle Company’ye akü modüllerinin boşaltılması ve çıkarılması için Avrupa’nın ilk tam otomatik sistemini tedarik ediyor. Bosch Yönetim Kurulu Başkanı Dr. Stefan Hartung, “Elektromobilite ancak pil üretimi için yeterli ham madde bulunduğu takdirde uzun vadede kendini kabul ettirebilir. Geri dönüşüm burada önemli bir rol oynuyor ve çıktımızı sürdürülebilir bir temele oturtmaya yardımcı oluyor: kullandığımızı yeniden kullanıyoruz ve ham maddeleri geri kazanıyoruz.” söz konusu. Uzmanlar, 2030 yılına kadar Avrupa’nın her yıl 420.000 tona kadar pil malzemesi için geri dönüşüm kapasitesine ihtiyaç duyacağını tahmin ediyor (Kaynak: Fraunhofer ISI, 2023). Hartung, “Avrupa’da döngüsel bir ekonomi inşa etmek istiyorsak, geri dönüşümü ürün yaşam döngüsüne sıkı bir şekilde entegre etmemiz ve bunun için gerekli altyapıyı oluşturmamız gerekiyor. Bosch, teknik uzmanlığıyla buna katkıda bulunuyor.” söz konusu. Bosch, Hannover Messe’de (17–21 Nisan 2023) pil geri dönüşümüne yönelik endüstriyel teknolojiyi sergileyecek.
Bosch Yönetim Konseyi Lideri Dr. Stefan Hartung, “Elektromobilite ancak pil üretimi için yeterli ham madde varsa uzun vadede kendini kabul ettirebilir. Geri dönüşüm burada önemli bir rol oynuyor ve çıktımızı sürdürülebilir bir temele oturtmaya yardımcı oluyor: kullandığımızı yeniden kullanıyoruz ve ham maddeleri geri kazanıyoruz.” söz konusu.
Döngüsel ekonominin yapı taşı olarak verimli geri dönüşüm
zorluklar; Sınırlı kaynaklar ve geri dönüşüm için artan yasal gereklilikler nedeniyle, elektrikli arabaların artmasıyla sayılar artıyor. Bosch Rexroth CEO’su Steffen Haack, “Bugün yaptıklarımız yarının rotasını belirliyor. Şu anda araçlarda takılı olan aküler 10-15 yıl sonra ömürlerinin sonuna gelmiş olacak. Gerekli geri dönüşüm kapasitesini oluşturmak için bu fırsat penceresini kullanmalıyız.” söz konusu. Fraunhofer Sistem ve İnovasyon Araştırma Enstitüsü’ne göre, geri dönüşüm için gereken teknik sistemler, 2040 yılına kadar yalnızca Avrupa’da 6 milyar avrodan fazla yatırım gerektirecek (Kaynak: Fraunhofer, 2021). Geri dönüşüm çabaya değer: optimum geri dönüşüm, bir pilin kimyasal elementlerinin yüzde 95’ini geri kazanabilir ve bunları pil üretim sürecine geri dönüştürebilir. Bosch tarafından geliştirilen otomatik boşaltma sistemi, geri dönüşümü basitleştirmenin yanı sıra verimliliği ve güvenliği de artırır. Bir modülü tamamen boşaltmak yalnızca birkaç dakika sürer. Sistem farklı akü tasarımlarını tanır ve kısa devre, yangın gibi riskleri en aza indirir.
Battery Lifecycle Company’de model proje
Battery Lifecycle Company, Magdeburg tesisinde Avrupa’nın ilk tam otomatik fabrikasını inşa ediyor ve teknolojiyi Bosch Rexroth sağlıyor. Tesis, farklı üreticilerin kullanılmış pillerini test edecek, tamamen boşaltacak ve bir sonraki parçalama işlemi için hazırlayacaktır. Yeni fabrikanın iş segmenti taşıyıcılarının her biri, ağırlığı 150 kilograma kadar olan batarya malzemelerini saniyede 18 metre hızla taşıyacak. Bu, sekiz lityum iyon pilin elektrikli arabalardan otomatik olarak boşalmasının 15 dakikadan az süreceği anlamına gelir. Bosch’un otomatikleştirilmiş çözümü, geri dönüşüm hızını büyük ölçüde artıracak. Şu anda kullanılan manuel işlemle, bir pilin tamamen boşalması 24 saate kadar sürüyor. Magdeburg’daki model proje, bu patentli Bosch boşaltma testinin kullanıldığı ilk projedir. Akü modülleri, güvenli bir süreçte kimyasal olarak devre dışı bırakılır ve sonraki işlemlerin gerilimsiz olarak yürütülmesine olanak sağlar. Modüllerdeki artık güç, geri dönüşüm sistemini çalıştırmak için kullanılabilir. Ayrıca tesis, yerinde pil üretimi için esnek, modüler transfer sistemleri ve ctrlX AUTOMATION kontrol platformu da dahil olmak üzere başarısı kanıtlanmış Bosch endüstriyel teknolojisini kullanacak. Battery Lifecycle Company tesisi, her yıl 15.000 tona kadar pil ekipmanını geri dönüştürecek. Fabrikanın 2023 yazında faaliyete geçmesi planlanıyor.
Geri dönüşüm için Bosch endüstriyel teknolojisi
Bosch, pil üretimi için otomasyon ve üretim teknolojisi geliştirme konusunda uzun yıllara dayanan bir deneyime sahiptir. Tüm saygın Alman otomobil üreticileri ve dünyadaki birçok akü üretim tesisi, Bosch endüstriyel teknolojisini kullanıyor. Bosch, akü üretim maliyet zinciri boyunca portföyünü sürekli olarak genişletiyor. Şirket, çalışanları ve sistem entegratörleri ile birlikte, özellikle dünya çapında pazarlanan pil geri dönüşümü için donanım ve yazılım geliştirdi. Tam otomatik akü modülü boşaltma istasyonlarına ek olarak, bunlar arasında teknik analiz ve güvenilir pil çıkarma için ergonomik olarak esnek iş istasyonları, farklı yük sınıflarındaki pilleri taşımak için taşıma sistemleri ve çeşitli işlem adımlarında çalışanlara rehberlik eden yazılımlar yer alır. Bosch ayrıca pillerin durumu, cihaz kaynağı ve işlem durumu için bir izleme ve izleme çözümü sunar.
Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı